دورکاری

کار در خانه یا Teleworking

دورکاری

کار در خانه یا Teleworking

روانشناسی/دورکاری،فرصتی برای زندگی

روانشناسی/دورکاری،فرصتی برای زندگی

ین صحنه را شاید بارها و بارها در خیابان و اتوبوس و تاکسی دیده باشید :

صبح زود ، سرمای دی ، یک مادر، یک کودک با چشمانی خواب آلوده که بین شالگردن و کلاه و کاپشن پنهان شده و روانه ی مهد کودک است . کودکی ۲ ساله که اقتضای سنش این است که هروقت دلش خواست از خواب بیدار شود . کودک ۲ ساله ای که هنوز از قانون و اجبار و کار چیزی نمی فهمد و نباید هم بفهمد ؛ و مادری که کارمند است ؛ یا به اجبار روزگار و درد معیشت ، یا به بهانه ی دورنماندن از قافله ی جامعه و روابط ، و یا شاید هم به خاطربلندنظری های کاذب و زیاده خواهی ها !

نظر نگارنده محکوم کردن اشتغال و فعالیت زنان نیست ، که خود از مدعیان پا به قرص این مقوله است . منظور از ایراد این مقاله ، نوعی “مدیریت زمان از نوع زنانه ” است که بی شک از عهده ی تمام زنان ایرانی برمی آید . منظور ، گم نشدن در هزارلای روزگاری است که می رود و ما را با خود می برد ، بی آنکه لحظه ای برخیزیم و عنان روزگارمان را از کف حوادث بربائیم .

ازدواج و مادر شدن ، در کنار تمام خوبی هایش ، “آزادی و فعالیت اجتماعی زنان” را محدود می سازد وآنان را با “کنش و واکنش” های جدیدی روبرو می نماید . جلوه ی رفتاری در مقابل این عدم تعادل ها ، به دو صورت ظاهر می گردد :

- تا پای جان جنگیدن و مقابله ، برای استمرار وضعیت موجود ، بدون توجه به تغییرات

- تبدیل تهدید ها ، به فرصت هایی که به اصطلاح “نه سیخ بسوزد نه کباب”
زنان ، نیمی از جمعیت فعال و متفکر یک جامعه را تشکیل می دهند . عدم استفاده از این نیروی عظیم انسانی، بی شک به ضرر جامعه و اهداف آن است . ولی اینکه چطور و چگونه با این مقوله برخورد کرد ، امری است بسیار مهم و سرنوشت ساز .

زنان به دلیل قابلیت های وجودی شان ، اعم از صبر و طاقت بسیار و آستانه ی تحمل بالا ، نقش های بیشتری را در مقابل مردان در زندگی به عهده دارند . در کل می توان گفت مرکز چرخ زندگی را ، انگشتان متبحر یک “زن” می چرخاند مثلا:

- تبدیل چهاردیواری خانه ، به محلی امن و آرام و به دور از تنش

- تربیت لحظه به لحظه ی فرزندانی که در مقابل آجر به آجر شخصیت شان باید کوشید و عرق ریخت

- و هزاران هزار نقش بیشمار و تأثیرگذار دیگر.

در کنار اینها ، نمی توان قابلیت های اجتماعی و دانش افزایی آنان را منکر شد . این حق طبیعی اوست که در کنار نقش همسری و مادری ، یک دانشجوی ممتاز ، یک استاد فعال ، و یا یک کارمند نمونه باشد .

با توجه به این مقدمات ، مدیریت این همه نقش ، چگونه حاصل می گردد ؟

چگونه می شود هم “این” بود و هم “آن” ؟

چگونه می شود که عاشق ثانیه به ثانیه قدکشیدن فرزندمان باشیم ، ولی رشد فکری خودمان را نیز فراموش نکنیم ؟

چگونه می شود با متانتی بی بدیل ،غبار از چهره ی همسرمان بزدائیم ، ولی غبار ذهنی ناشی از روزمرگی هایمان را فراموش نکنیم ؟
دورکاری

دورکاری ، فرصتی دوباره برای زندگی

کار از راه دور ، همان مدیریت نقش هاست . همان است که فرصتی دوباره می بخشد برای آرام تر زندگی کردن . برای فراراز ترافیک و آلودگی . برای انس و الفت با خانه ، که دوستش بداریم ، نه آنکه خوابگاه شبانه بپنداریمش و گریزگاه روزانه ! جایی برای اطمینان چشم های معصوم فرزندی که دیگر مجبور نیست محبت های مصنوعی مربی مهدکودکش را به جای محبت واقعی مادرش بپذیرد. او می تواند در محیط امن خانه بماند ، بازی کند ، با مادربه پارک و تئاتر برود و درعین حال ، شاهد رشد فکری و ذهنی و اشتغال مادر نیز باشد ، که یاد بگیرد و بیاموزد ، تلاش بی وقفه را برای بهتر زندگی کردن .

طرح دورکاری یا انجام کار از راه دور ، درهیئت دولت تصویب و تبدیل به آیین‌نامه شد ، که آیین‌نامه ی آن نیز در تاریخ ۷ تیرماه ۸۹ توسط معاون اول برای اجرا ابلاغ گردید .

“دورکاری” یعنی: “کار در مکان‌هایی غیر از مکان‌های کاری متعارف ، مثل : خانه ، در سفر ، یا در مسیر راه ، با استفاده از فناوری اطلاعات (IT) ، فناوری مخابرات (تلفن ثابت ، همراه و فکس ) ویا ارتباط اینترنتی( ایمیل و کامنت ) ، بدون نیاز به حضور فیزیکی .”
مزیت قابل تأمل !

آنچه مهم است و نباید از آن غافل شد ، مزایای کاری است . اینکه اگر “دورکاری” را بپذیریم ، از امتیازاتی که شامل کارمندان عادی می شود، مثل : اضافه کاری ، مرخصی ، گرفتن وام یا عیدی آخر سال و غیره بی بهره ایم ؟

معاون نوسازی معاونت سرمایه انسانی رئیس جمهور ، جواب این سوال را اینگونه می دهد :” کسانی که به دورکاری می‌روند ،‌ نه تنها امنیت شغلی‌شان محفوظ است، بلکه کلیه مزایایی که در سر کار دریافت می‌کردند به آنها تعلق می‌گیرد

. در ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی دورکاری ، هرماه به مبلغ حداقل ۵ درصد حداقل حقوق موضوع ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری، تحت عنوان کمک هزینه جانبی برای گرمایش، سرمایش، روشنایی منزل کارمند دورکار و سایر هزینه‌ها مانند پول برق، آب، تلفن، خط اینترنت و سایر موارد پرداخت می‌شود. وی تصریح کرد: حقوق این افراد نیز نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز می‌یابد.”

خوب ، حالا خیالمان از “این” و “آن” راحت شد : از” آنی “که خانه را دوست بداریم و همراه مهربان همسر و فرزندمان باشیم ، و از” اینی” که امنیت شغلی و استقلال مالی مان را محفوظ نگه داریم .
دورکاری

کاهش آمار اضطراب ، افسردگی ، طلاق

مجید ابهری ، متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناسی اجتماعی اینگونه می گوید :

” طرح دورکاری ، نخستین بار در کشور فنلاند اجرا شد ؛ و کاهش آمار طلاق و استحکام روابط عاطفی و خانوادگی در این کشور کوچک اروپایی ، به عنوان مزایای این طرح ارزیابی شد. وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه زنان شاغل در کشور ما نقش مهمی به عنوان همسر و مادر بر عهده دارند، اشتغال ممکن است موجب کمرنگ شدن نقش آنها در خانواده ‌شود . وی با اشاره به اینکه دورکاری فرصت مناسبی برای حضور زنان در کنار خانواده است، افزود: بودن در کنار خانواده ، از افسردگی و اضطراب زنان می‌کاهد و اگر این طرح به طور کامل و موفق انجام شود ، آمار طلاق کاهش یافته و حتی می‌تواند به یک سوم آمار فعلی برسد .”

به امید روزی که مدیر چیره دست اوقاتمان باشیم و بهتر از زندگی لذت ببریم . 

منبع: http://www.dorkarinews.com/?p=2635

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد