متن کامل آئین نامه "دورکاری " یا "کار درخانه "
(TeleWorking)کارمندان دولت به منظور انجام وظایف محول شده بدون حضور
فیزیکی کارمند واجد شرایط در محل کار سازمان خود ابلاغ شد.
وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه مورخ 30/3/89
بنا به پیشنهاد شماره 8741/200 مورخ 4/3/89 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه
انسانی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصدو سی و هشتم قانون اساسی جمهوری
اسلامی ایران با هدف افزایش بهرهوری، انعطاف کاری و کاهش حجم رفت و آمد
کارمندان دولت و اثرات جانبی آن آیین نامه دورکاری را به شرح زیر موافقت
نمود.
متن کامل آیین نامه دورکاری (کار در خانه) به شرح زیر است:
ماده1- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف- دورکاری: انجام وظایف محول شده بدون حضور فیزیکی کارمند واجد شرایط
در محل کار سازمان خود با رعایت ضوابط و برای دوره زمانی مشخص.
ب- کارمند دورکار: آن دسته از کارمندان دولت که در راستای طرح دورکاری و در چارچوب ضوابط تعیین شده به انجام فعالیت می پردازند.
ج- دستگاه اجرایی: دستگاههای اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری
د- معاونت توسعه مدیریت: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور
ه- کارگروه اجرایی: کارگروه اجرایی طرح دورکاری موضوع ماده (3)
ماده2- دستگاههای اجرایی موظفند به منظور توسعه دولت الکترونیک،
فعالیتهای مربوط به مشاغل عمومی و اختصاصی را احصا و از طریق دورکاری
انجام دهند.
ماده3- به منظور برنامه ریزی، هدایت و نظارت بر امور دورکاری دستگاه
اجرایی، کارگروهی با عنوان کارگروه اجرایی طرح دورکاری مرکب از افراد زیر و
با وظایف و اختیارات مربوط در دستگاه تشکیل میگردد.
الف- ترکیب کارگروه
1- معاون ثابت دستگاه اجرایی به عنوان رئیس
2- نماینده وزیر یا رئیس دستگاه اجرایی
3- مدیر واحد و برنامه دستگاه اجرایی (یا عناوین مشابه) به عنوان دبیر
5- مدیر واحد انفورماتیک دستگاه اجرایی (یا عناوین مشابه)
6- مدیر واحد پشتیبانی دستگاه اجرایی (یا عناوین مشابه)
7- مدیر واحد متولی فعالیت مورد نظر برای انجام از طریق دورکاری (حسب مورد)
ب- وظایف و اختیارات کارگروه
1- احصا و تعیین امور و فعالیت هایی که تمام یا بخشی از آنها قابل انجام از
طریق دورکاری می باشد و ارائه آنها به بالاترین مقام دستگاه برای تأیید
2- تعیین ساز و کارهای لازم برای سنجش و اندازهگیری کمی و کیفی فعالیتهایی که از طریق دورکاری صورت می پذیرند.
3- تأیید توجیه فنی- اقتصادی امور و فعالیتهای قابل انجام از طریق دورکاری
بر اساس گزارشهای دریافتی از واحدهای متولی فعالیتهای موردنظر
4- تأیید صلاحیت کارمندان متقاضی دورکاری
5- تعیین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای انجام دورکاری
6- تعیین ساز و کارهای لازم برای امنیت اطلاعات مورد استفاده در فرآیند دورکاری
7- تعیین دورههای زمانی برای فعالیتهای دورکاری هر کارمند
8- نظارت بر اجرای فرآیند دورکاری در دستگاه اجرایی
9- تهیه گزارشهای مدیریتی نهایی فعالیتهای انجام شده از طریق دورکاری
ماده4- پس از تعیین فعالیتهای قابل انجام از طریق طرح دورکاری و اعلام آن
به کارمندان، انجام آن با درخواست کارمند و موافقت دستگاه یا پیشنهاد
دستگاه و موافقت کارمند صورت میپذیرد.
تبصره- در صورت وجود چند کارمند واجد شرایط متقاضی دورکاری، افراد معلول و
زنان باردار یا دارای فرزندکمتر از شش سال از اولویت برخوردار خواهند بود.
ماده5- دستگاه اجرایی موظف است امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای انجام دورکاری را در اختیار کارمند دورکار قرار دهد.
ماده6- کارمند دورکار موظف است امکانات و تجهیزات دورکاری را صرفا برای
انجام فعالیتهای دستگاه متبوع خود استفاده نماید. مسئولیت نگهداری از
امکانات و تجهیزات مذکور بر عهده وی خواهد بود.
ماده7- دستگاه اجرایی موظف است اقدامات لازم را برای امنیت شبکههای
اطلاعاتی مورد استفاده برای طرح دورکاری و محافظت از دادهها و اطلاعات به
عمل آورد. کارمندان دورکار نیز موظفند ضوابط حفاظتی دستگاه متبوع خود را
رعایت کرده و دادهها و اطلاعات مربوط به فعالیت یا فعالیتهای شغلی خود را
در اختیار اعضای خانواده یا سایر افراد قرار ندهند.
ماده8- هر ماه مبلغی به میزان 5 درصد حداقل حقوق موضوع ماده (76) قانون
مدیریت خدمات کشوری تحت عنوان کمک هزینههای جانبی برای مواردی از قبیل
گرمایش، سرمایش و روشنایی منزل کارمندان دورکار به آنان پرداخت میگردد.
تبصره- پرداختهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم مانند سایر کارکنان به این افراد پرداخت خواهد شد.
ماده9- کارمند دورکار ملزم به رعایت موارد زیر میباشد:
الف- با دستگاه یا واحد سازمانی متبوع خود هماهنگی کامل داشته و از انضباط
کاری لازم در خصوص حضور و تحویل به موقع محصول کاری خود برخوردار باشد.
ب- همواره امکان دسترسی سهل و آسان به کارمند وجود داشته باشد به طوری که
حداکثر به فاصله یک روز کاری پس از درخواست تلفنی دستگاه متبوع، کارمند جهت
انجام امور مورد نظر و هماهنگی به واحد مربوط مراجعه نماید مگر آنکه با
هماهنگی قبلی در مرخصی باشد.
ج- امور محول شده را خود به انجام رسانده و از واگذاری تمام یا بخشی از آن به شخص یا اشخاص ثالث پرهیز نماید.
د- کیفیت و کمیت مورد انتظار و لازم در انجام امور محول شده را به طور دقیق مدنظر قرار داده و رعایت نماید.
ه- چنانچه به دلایل مشکلات شخصی یا بیماری امکان انجام کار وجود نداشته
باشد کارمند دورکار موظف است مطابق با آییننامه استفاده کارکنان از مرخصی
مراتب را به اطلاع مدیر بلافصل رسانده و برای مدت موردنظر درخواست مرخصی
نماید.
و- چنانچه امکانات و تجهیزات مورد استفاده برای دورکاری به گونهای ایراد
پیدا نماید که امکان ادامه فعالیت میسر نباشد ضمن توقف فعالیت مراتب را
سریعا به اطلاع دستگاه برساند.
ماده10- کارمند متقاضی دورکاری موظف است قبل از شروع دوره دورکاری،
تعهدنامه پیوست را که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است امضا نماید و در
صورت عدم رعایت موارد ذکر شده در ماده 9 توسط کارمند دورکار، کارگروه
اجرایی در جلسهای فوق العاده و بر اساس گزارش مکتوب مدیریت واحد متبوع،
بلافاصله وضعیت کار در منزل کارمند را بررسی و حسب قوانین و مقررات با وی
برخورد می شود.
ماده11- حداقل زمان هر دوره دورکاری برای هر کارمند دور کار شش ماه می باشد
و حداکثر زمان هر دوره توسط کارگروه اجرایی تعیین خواهد شد.
ماده12- ساعات کاری کارمند دورکار، نحوه انجام وظایف و نحوه ارتباط با فرد
دورکار توسط کارگروه اجرایی با رعایت ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری
تعیین میشود. پرداخت اضافه کاری و سایر پرداختهای قانونی به اینگونه
کارکنان بر اساس حجم و کیفیت کار تعریف شده توسط کارگروه اجرایی و با
پیشنهاد مدیر واحد متبوع کارمند و تأیید رئیس کارگروه اجرایی صورت خواهد
گرفت.
ماده13- معاونت توسعه مدیریت موظف است ضوابط مربوط به ارزیابی عملکرد
کارمندان دورکار را تهیه و به دستگاههای اجرایی ابلاغ نماید. دستگاههای
اجرایی نیز موظفند عملکرد کارمندان دورکار خود را بر این اساس ارزیابی و بر
مبنای نتایج حاصل شده با استفاده از ظرفیتهای قانون مدیریت خدمات کشوری
نسبت به تداوم، ارتقا یا قطع همکاری فرد به صورت دورکاری اقدام نمایند.
ماده14- کارمند دورکار موظف است در صورت لزوم روزهایی را هر هفته که توسط
مدیر واحد متبوع وی تعیین میگردد در محل کار خود در دستگاه حضور فیزیکی
داشته باشد.
ماده15- مدیر واحد متبوع کارمند یا کارمندان دورکار موظف است پس از پایان
هردوره از طرح دورکاری، گزارشی در مورد عملکرد افراد ذیربط و نحوه پیشرفت
امور به کارگروه اجرایی ارسال نماید.
ماده16- ساز و کارهای مربوط به اعمال سایر مقررات از جمله مرخصیهای
استحقاقی، از کارافتادگی، تسهیلات رفاهی و تنظیم ساعات کار منطبق با قوانین
توسط معاونت توسعه مدیریت ابلاغ خواهد شد.
ماده17- دستگاههای اجرایی موظفند هر سال گزارش فعالیت های انجام شده از طریق دورکاری را به معاونت توسعه مدیریت ارائه نمایند.
این تصمیم نامه در تاریخ 30/3/89 به تأیید ریاست جمهوری رسیده است.
جزییات "دورکاری " و ایجاد 500 هزار شغل جدید توسط دفاتر خدمات الکترونیک
خبرگزاری فارس: معاون نوسازی معاونت سرمایه انسانی رئیس جمهور پیشبینی
کرد: از طریق ایجاد دفاتر خدمات دولت الکترونیک و ارائه خدمات دولت توسط
بخش خصوصی دستکم 500 هزار شغل ایجاد شود.
احمد بزرگیان در گفتوگو با فارس درباره طرح دورکاری یا انجام کار از راه
دور گفت: این طرح در هیئت دولت تصویب و تبدیل به آییننامه شد که آییننامه
آن نیز در تاریخ 7 تیرماه 89 توسط معاون اول برای اجرا ابلاغ شد.
وی افزود: بخشی از این طرح پیشنهاد وزیر کار و سایر دستگاهها مانند معاونت
توسعه انسانی با همکاری وزارت کار و سایر سازمانها تهیه شد که در کمیسیون
امور اجتماعی و دولت الکترونیک مصوب شد و با امضای معاون اول در 7 تیرماه
برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شد.
معاون نوسازی معاونت سرمایه انسانی رئیس جمهور تصریح کرد: در این آییننامه
آنچه که اتفاق میافتد مشاغلی را که دستگاههای اداری موظفند تشخیص داده و
از طریق کارگروهی در هر دستگاه که تشکیل خواهد شد به عنوان کار تصدیگری
تشخیص داده میشود و پس از این تشخیص این کارها واگذار میشوند.
بزرگیان تصریح کرد: بعد از تشخیص تصدیگری امور توسط کارگروه اجرایی تمام
یا بخشی از این کارها توسط دورکاری انجام خواهد شد که می تواند این کارها
در محیط خارج اداره مانند خانه در سفر و یا در مسیری انجام شود، بدون اینکه
در شرایط موجود در برخی از مکانها امکان ایجاد ارتباط اینترنتی وجود دارد و
در برخی کارها نیازی به حضور فیزیکی افراد نیست.
بزرگیان خاطرنشان کرد: کارهایی مانند پژوهش و تحقیقات و یکسری امور
رایانهای که در خارج از محیط اداری و یا برخی اظهارنظرهای کارشناسی و
تخصصی نیاز به حضور فیزیکی فرد در محل ندارد.
معاون نوسازی معاونت سرمایه انسانی رئیس جمهور تصریح کرد: هر دستگاه اداری
به وسیله کارگروه ماده 3 آییننامه یاد شده موارد تصدیگری و قابلیت
واگذاری از طریق دورکاری را تشخیص میدهد و به تصویب بالاترین مقام دستگاه
میرساند، کارمندان هم باید صلاحیت انجام کار در محیط خارج از اداره را
داشته باشند و فعلا این طرح برای کارمندان رسمی، پیمانی، قراردادی
دستگاهها اجرا میشود.
بزرگیان تصریح کرد: باید گزارشهای مدیریتی این فعالیتها تهیه و ارائه شود،
برخی از کارمندان میتوانند داوطلب انجام این کارها شوند و بعد از تصویب
کارگروه کار را در خارج از محیط اداری انجام خواهند داد.
بزرگیان در پاسخ به این پرسش که آیا خانمهای خانهدار و بچهدار در اولویت
این طرح قرار دارند، گفت: بحث اولویت فرد نیست، بلکه اولویت با جنس کار
است که بتوان در بیرون از اداره انجام داد و فرقی بین خانم یا آقا و مجرد و
یا بچهدار نیست، بلکه نفس انجام کار در محیط بیرون از اداره هست که توسط
این طرح دورکاری انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: با اجرای طرح دورکاری نیاز به اتاق های متعدد و متکثر در
ادارات نیست و میتوان به عنوان مثال برای هر 5 کارمند یک اتاق کوچک در
اداره در نظر گرفت که هرکدام به نوبت هفتهای یک روز در آن حضور پیدا کنند و
بقیه کارها را در محیط خارج از اداره انجام دهند، در حالی که در سیستم
کنونی برای هر کارمند یک اتاق و تجهیزات جداگانه در نظر گرفته شده است.
وی افزود: نوع گزارشگیری کارمندان برای انجام دورکاری و حتی تجهیزات لازم
در محیط خارج از اداره تهیه میشود و توسط کارگروه در اختیار فرد قرار داده
میشود.
وی افزود: افرادی که در این طرح شرکت میکنند مجبور نخواهند شد فاصله منزل
تا محیط کار را هر روز طی کنند و یا از برق و تجهیزات اداره استفاده کنند،
حتی برای صرفهجویی هزینههایی مانند برق، تلفن و اینترنت در منزل کارمند
به عنوان انجام دورکاری پرداخت میشود که صرفهجویی در وقت، مکان و انرژی و
رفت و آمد خواهد بود.
بزرگیان تصریح کرد: در ماده 8 آییننامه اجرایی دورکاری هرماه به مبلغ
حداقل 5 درصد حداقل حقوق موضوع ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری تحت عنوان
کمک هزینه جانبی برای گرمایش، سرمایش، روشنایی منزل کارمند دورکار و سایر
هزینهها مانند پول برق، آب، تلفن، خط اینترنت و سایر موارد پرداخت میشود.
همچنین پرداختهای مستقیم و غیرمستقیم ماهیانه برای کارمند دورکار مانند
سایر کارمندان پرداخت میشود.
وی افزود: البته تحویل به موقع محصول و خدمت انجام شده از طریق دورکاری عامل بسیار مهم است.
معاون نوسازی معاونت سرمایه انسانی رئیس جمهور در مورد استفاده از فارغ
التحصیلان جوان در این طرح گفت: ماده 16 ،13 و 22 قانون مدیریت خدمات کشوری
میدان را برای واگذاری کارهای تصدیگری دولت بازگذاشته و ماده 38 نیز که
پیشخوان دولت الکترونیک را مطرح کرده توسط بخش خصوصی مانند دفاتر خدمات
الکترونیک یا پیشخوان ارائه خدمات دولت الکترونیک ارائه میشود که
آییننامه آن ابلاغ شده و قابلیت اجرا در مراکز شهری و روستایی دارد.
بزرگیان تصریح کرد: در این طرح قیمت تمام شده هر فعالیت برابر بودجه به این
دفاتر اختصاص مییابد که خدمات الکترونیکی دولت توسط این دفاتر خصوصی
واگذار میشود.
وی افزود: این دفاتر شبیه دفاتر خدمات تلفن همراه است، اما خدمات دولتی
ارائه میشوند و خدمات صف که در دستگاههای دولتی برشمرده شده برای اجرا به
این دفاتر خصوصی واگذار میشوند.
معاون نوسازی معاونت سرمایه انسانی رئیس جمهور تصریح کرد: برابر ماده 24
قانون مدیریت خدمات کشوری هر دستگاه موظف است موارد تصدیگری را مشخص و
اعلام کند و همانند دفتر پلیس+10 خدمات الکترونیک به مردم ارائه کند.
وی تصریح کرد: قیمت تمام شده خدمات توسط دولت مشخص شده و هزینه آن به
پیشخوانهای الکترونیک پرداخت میشود، بخش کوچکی نیز به عنوان کارمزد
محدود و معین از مردم به عنوان دریافت کننده خدمات گرفته میشود.
بزرگیان در مورد این پرسش که چقدر از خدمات اداری از طریق بخش خصوصی قابل
ارائه است و چقدر شغل ایجاد میشود گفت: آنچه در نظام اداری محاسبه میشود
به ویژه واحدهای صف حداقل 30درصد خدمات قابل واگذاری و در دفاتر موجود
سراسر کشور ارائه میشود، در حال حاضر 50 هزار نفر از طریق این دفاتر مشغول
به کار شدهاند اما با اجرای این طرح و ارتقاء خدمات پیش بینی میشود،
دستکم 500 هزار نفر از بخش خصوصی در این دفاتر مشغول به کار شوند.
وی افزود: هفته آینده نیز همایش انجام دورکاری برگزار میشود.